Ervaring: meelopen met beeldzorgteam Zorgboog

21 oktober 2022


Vanmorgen heb ik (Nathalie Uiterwijk, Customer Success Manager) een beeldzorgroute bijgewoond bij zorgorganisatie De Zorgboog in Deurne. Wijkverpleegkundige, digicoach en beeldzorgmedewerker Gea Bos heeft vanmorgen de beeldzorgroute verzorgd en ik mocht met haar ‘meelopen’ 😊.

Op het hoofdkantoor van De Zorgboog had Gea een ruimte gereserveerd waar ze rustig kon beeldbellen en er geen geluiden van buiten te horen waren. De beeldbelroutes verzorgt Gea eigenlijk altijd vanuit huis, waar ze ook altijd op een rustige plek zit.

Gea vertelt dat ze vanwege lichamelijke klachten niet meer al haar uren volledig fysieke zorg kan leveren en dat ze daarom is gevraagd voor het beeldzorgteam. Ze vindt het erg leuk om te doen, ze kent de cliënten inmiddels goed en geeft aan dat met de komst van beeldzorg ze nog jaren echte zorg kan blijven leveren. Want beeldzorg is ook zeker echte zorg.

Wat ze verder mooi vindt aan beeldzorg is dat cliënten worden gestimuleerd om bepaalde handelingen zelf uit te voeren en dat als ze dit toch nog spannend vinden, ze via beeldzorg eenvoudig begeleiding of controle door het beeldzorgteam kunnen krijgen.

Gea installeert haar laptop en opent de Compaan partneromgeving van waaruit ze met de cliënten in haar beeldbelroute kan gaan beeldbellen. Daarnaast opent ze het ECD en neemt ze voorafgaand aan een beeldzorgmoment de eerder genoteerde rapportages in het cliëntdossier door om een goed beeld te hebben van de situatie van de client.

Vanmorgen staan er 6 cliënten in de beeldzorg route.

De eerste cliënt (een echtpaar) was nieuw met beeldzorg en dan is het soms nog wel even wennen voor de cliënt, vertelt Gea. Helaas krijgen we geen beeldbel contact en nadat Gea het contact een aantal malen opnieuw tot stand geprobeerd heeft te brengen, besluit ze om contact te leggen met de eerste contactpersoon. De dochter vertelt dat haar ouders waarschijnlijk nog liggen te slapen en vraagt of Gea het over een uurtje nogmaals wil proberen.

Vervolgens hebben we een beeldzorg afspraak met een meneer bij wie controle op de inname van de medicatie in het zorgplan staat. Het contact verloopt soepel en meneer heeft verder geen bijzonderheden en wenst ons een prettige dag. Na deze cliënt staat een dame op planning. Ze neemt meteen op en gaat de gordijnen nog even open doen zodat we elkaar goed kunnen zien, waarop Gea constateert dat mevrouw haar rollator maar deels gebruikt. Ze attendeert mevrouw hierop en informeert hoe het verder met mevrouw gaat en of ze nog plannen heeft vandaag. Mevrouw heeft haar medicijnen en een glas water bij de hand en laat keurig haar medicatiezakjes aan Gea zien voordat ze deze inneemt. Mevrouw gaat ‘s middags op pad met een buurvrouw en heeft het beeldzorgmoment voor de middag geannuleerd.

De volgende cliënt in de route is een meneer bij wie Gea naast controle op inname van de medicatie, controle uitvoert op het plakken van een medicatie pleister. Meneer vertelt dat hij vanmorgen al heeft gewandeld met zijn 2 hondjes en dat hij na het beeldbellen gaat ontbijten. Gea vraagt of meneer de kalender erbij wil pakken zodat ze samen kunnen bekijken of er nog activiteiten voor vandaag op de planning staan. Dit is niet het geval en meneer vindt het wel fijn om een dagje rustig aan te doen, als het droog blijft wil hij weer lekker in zijn tuintje aan de slag gaan.

De laatste cliënt is een meneer die beeldzorg ontvangt op zijn telefoon via de Compaan Zorgapp. Meneer vertelt uitgebreid wat hij allemaal al gedaan heeft deze ochtend en neemt ons ‘onder de arm’ mee naar de wasmachine in de schuur omdat hij net bezig is met zijn was te sorteren. Daarna neemt hij ons mee door het huis en pakt zijn medicijnen en laat deze ter controle aan Gea zien. Meneer vertelt dat hij een paar keer in de week zijn kleindochter naar school brengt en zo te horen is hij erg blij met het contact met het beeldzorgteam van De Zorgboog. Hij vindt het erg prettig dat ze hem helpen herinneren aan de inname van zijn medicatie en dat ze afstemmen hoe het verder met meneer gaat. Meneer heeft sinds kort een nieuwe medicijndispenser en is bezig om de rol met medicatiezakjes in het apparaat te doen. Meneer is duidelijk technisch aangelegd vandaar dat hij heeft gekozen voor de Compaan zorg app.

Vervolgens probeert Gea nogmaals contact te leggen met het echtpaar, maar helaas reageren zij ook nu niet op de beeldbel oproep. Na overleg met de contactpersoon legt Gea contact met de zorgcentrale van De Zorgboog en is ze doorverbonden met de verantwoordelijke van het wijkteam. Het wijkteam gaat een bezoekje brengen aan het echtpaar en neemt de zorg over van Gea. Ze zijn op de hoogte dat het echtpaar nog maar net zou starten met beeldzorg via de Compaan.

Na elk beeldzorgmoment rapporteert Gea in het ECD zodat de andere collega’s (beeldzorgteam en het wijkteam) op de hoogte zijn.

Ik vond het een leuke en leerzame ochtend. Het is mooi om te zien en te ervaren dat cliënten zo ontspannen en gemakkelijk omgaan met het beeldbellen, het beeldcontact en de controle op zorghandelingen die zij uitvoeren.

Dank voor jullie gastvrijheid De Zorgboog, Winanda Tan en Gea Bos.

 

 

Terugbelverzoek

Heeft u een vraag? Wij zijn telefonisch bereikbaar op 088-1450100. Wilt u liever teruggebeld worden? Laat dan hieronder uw gegevens achter. We nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.