Tips van Zorgwaard en Rivas over opschalen

November 2022


Hoe krijgen deze 2 organisaties het voor elkaar om zo snel op te schalen? We gingen hierop in tijdens ons webinar van deze maand. Het gesprek was met Judie Slingerland (adviseur Zorginnovatie Wijkverpleging), Nick van der Stam (projectmedewerker Zorginnovatie) en Florieke de Jong (wijkverpleegkundige) van Rivas en Aafke de Vrij (projectleider Innovatie en Ontwikkeling) en Sharinda van der Ree (wijkverpleegkundige) van Zorgwaard. Zij hebben een verfrissende blik en aanpak op implementeren. Tipje van de sluier: experimenteren, leren, doen!

Uiteraard raden we aan het webinar hier terug te kijken, maar heb je nou geen tijd? We hebben de beste tips voor je op een rijtje gezet:

Wijkeams meenemen en meekrijgen

  • Laat zorgmedewerkers beeldzorg zien en ervaren.
    • Dat kan middels een interactieve workshop of rollenspel (Compaan heeft een workshop beschikbaar hiervoor, neem daarvoor contact op).
    • Laat zorgmedewerkers meelopen met het beeldzorgteam, met de beeldzorg die zij verlenen. Zelf zien en ervaren dat beeldzorg persoonlijk is, een volwaardige vervanging van fysieke zorg en dat de cliënten er blij mee zijn. Succes gegarandeerd.
  • Geef een aantal zorgmedewerkers uit de wijk een vaste plek in het beeldzorgteam. Zo creëer je ambassadeurs binnen de teams en wordt het ‘van ons’ in plaats van ‘van jullie’.

Weerstand van cliënt

  • Maak het laagdrempelig. Luister en zoek een ingang. Wonen de kinderen bijvoorbeeld wat verder weg? Introduceer de Compaan als een middel om makkelijk contact met ze te hebben, met beeld en geluid.
  • Neem de Compaan mee naar het gesprek. Zo is er direct een beeld van wat het inhoudt en kan de cliënt het meteen ervaren.
  • Neem familie mee en informeer ze. Dat neemt een stuk weerstand weg. Zij motiveren daarna vaak de cliënt om met beeldzorg te starten.
  • Laat een cliëntenflyer achter met wat het inhoudt, hoe het werkt en wat de voordelen zijn (Hulp nodig met tekst en beeld? Neem contact op, we kunnen voorbeelden, tekst en beeld delen). Dat maakt het gesprek makkelijker. Soms heeft een cliënt ook even tijd nodig en moet het even bezinken.

Selectie van cliënten: voor wie en hoe?

  • Een cliënt is niet snel niet geschikt voor beeldzorg, omdat de Compaan zo makkelijk in gebruik is. Ook als je niet bekend bent met tablets, is het makkelijk aan te leren
  • Gewoon proberen! Zo had Rivas in het begin in- en exclusief criteria voor beeldzorg cliënten met een beslisboom. Daar zijn ze totaal vanaf gestapt. Je moet het ervaren. Bij de ene werkt het wel, bij de andere niet.
  • De selectie is niet heel zwart-wit of het wel of niet gaat werken. Lukt het niet, dan gaat Compaan terug, lukt het wel; dan kijken we op welke manier we dat verder kunnen in richten
  • Lukt het niet meteen, dan gaat bij Zorgwaard het beeldzorgteam gewoon een keertje extra langs voor uitleg. Dat kost tijd, maar als het dan resultaat oplevert, is dat het wel waard.
  • Cliënten ontvangen vaak een combinatie van fysieke zorg en beeldzorg bij Rivas. Een tip is dan ook om met 1 zorgmoment te starten. Bij succes wordt dit dan uitgebreid.

De extra tips bij implementatie en opschaling

  • Ga direct aan de slag met eigenaarschap in de lijn. Ga beeldzorg direct borgen. Het moet niet bij het projectteam blijven liggen.
  • Neem alle mensen die ermee te maken hebben, mee vanaf het begin. Maak ze enthousiast, deel succesverhalen en herhaal dat ook vooral!
Terugbelverzoek

Heeft u een vraag? Wij zijn telefonisch bereikbaar op 088-1450100. Wilt u liever teruggebeld worden? Laat dan hieronder uw gegevens achter. We nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Compaan - Succesfactoren