Tip: ouderen genieten van museum of bos vanuit huis

Ouderen digitaal meenemen naar mooie plekken, waar zij zelf niet zo makkelijk meer komen? Laila van Zorgbalans doet het. Een rondje door een museum of een boswandeling bijvoorbeeld. Dit bijzondere initiatief vonden wij zo mooi en inspirerend dat we dit wilden delen. We vroegen Laila of zij haar verhaal over ‘digitaal ontmoeten’ met ons wilde delen.  

“Mijn naam is Laila Bouzia. Ik ben 22 jaar jong en momenteel alweer vijf jaar werkzaam bij Ontmoetingscentrum de Hofstroom van Zorgbalans. Ook volg ik de deeltijdopleiding Social Work via Zorgbalans aan de Haagse Hoge school. Ik werk met groot plezier en passie op het ontmoetingscentrum. Ik merk dat mijn ondersteuning van grote toegevoegde waarde is en het doet mij goed om de clubleden te zien stralen nadat zij een fijne dag hebben gehad op het ontmoetingscentrum.

Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat ik ook ouderen met een haperend brein, die niet zo makkelijk naar het OC kunnen komen door welke beperking dan ook, een glimlach op het gezicht bezorg of een fijne onderbreking op de dag geef? Deze vraag stelde ik mezelf een poosje geleden en toen kwam het ‘digitaal ontmoeten’ via de Compaan op mijn pad. Middels de ‘groepsgesprekken’ functionaliteit (ook wel ingezet voor dagbesteding), kunnen meerdere deelnemers tegelijk volgen wat er gebeurd, verteld of getoond wordt.

Vorig jaar zijn 2 collega’s van mij (Sabine en Lindy) begonnen een pilot van het ‘digitaal ontmoeten’ via de Compaan. Dit kwam voort uit de coronatijd waarin iedereen thuis was en we toch onze clubleden iets wilde aanbieden in de vorm van ontmoeting. Ook zijn we in dit project een samenwerking aangegaan met het sociale benaderingsteam. In diezelfde periode ben ik een onderzoek gaan doen voor mijn studie met als onderwerp ‘toename digitalisering’ en wat voor gevolgen dit kan hebben voor de doelgroep waarvoor ik werkzaam ben. Er is mij gevraagd of ik het project op me wilde nemen en dit wilde ik met volle overtuiging doen. Het sloot mooi aan bij het onderzoek dat ik aan het doen was.

Ik heb verschillende gesprekken gevoerd met verschillende cliënten. Daaruit kwam naar voren dat ze geen idee hebben hoe ze met een Compaan, oftewel ‘tablet voor ouderen’ om moeten gaan. ‘Ik vind het maar eng al die computers’ reageerde één van de clubleden. De eerste sessies van het digitaal ontmoeten waren voor mij spannend; ik wist niet wat ik kon verwachten en welke reacties ik kon krijgen. Misschien zouden de mensen die vanuit huis achter een scherm meekijken het helemaal niet interessant vinden. Maar gelukkig was dit niet het geval. Ik kreeg na de eerste sessies al snel positieve reacties van de deelnemers, en die wilden alleen maar meer plekken zien via het digitaal ontmoeten.

Zo ben ik een keer gaan wandelen door het Amsterdamse bos, waarop een deelnemer reageerde ‘fijn dat jij zo’n wandeling voor me maakt, zelf kan ik dat namelijk niet meer doen’. Ook heb ik een keer een rondleiding gegeven middels het digitaal ontmoeten in het Frans Hals Museum. Daar waren de deelnemers heel blij mee! ‘Vroeger ging ik elke week naar het museum, nu doe je dat gewoon niet meer’ vertelde een deelneemster. Via het digitaal ontmoeten heb ik deelnemers leren kennen die lang thuis hebben gezeten en een lange tijd geen sociale contacten hebben gemaakt. Door het digitaal ontmoeten heb ik een opening kunnen maken en er zijn zelfs deelnemers die door deelname aan het digitaal ontmoeten een ook ontmoetingscentrum Hofstroom bezoeken. Uiteraard richten wij ons vooral op de groep cliënten die nog geen ontmoetingscentrum bezoeken en daardoor vanuit huis dingen kunnen ondernemen, het is ook gelijk een mooie kennismaking met wat de Compaan te bieden heeft. Dit is wat mij energie oplevert en dit zijn mensen die je natuurlijk ook wilt bereiken.”

hr-zb-a5-kaart-ontmoetingscentrum-09-2022-v3-definitieve-versie

Terugbelverzoek

Heeft u een vraag? Wij zijn telefonisch bereikbaar op 088-1450100. Wilt u liever teruggebeld worden? Laat dan hieronder uw gegevens achter. We nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Compaan - Succesfactoren