Uitvraag inzet Compaan in de VPT: antwoord van 22 organisaties

Juli 2024

Volledig Pakket Thuis (VPT) is een zorgvorm binnen de Wet langdurige zorg (Wlz) die bedoeld is voor mensen die intensieve zorg en ondersteuning nodig hebben, maar dit thuis ontvangen in plaats van in een zorginstelling. VPT biedt een integraal zorgpakket aan huis, vergelijkbaar met de zorg die iemand in een verpleeghuis zou krijgen. Dit omvat persoonlijke verzorging, verpleging, begeleiding, behandeling (en vervoer naar behandeling), huishoudelijke hulp, en maaltijden. VPT stelt cliënten in staat om in hun vertrouwde omgeving te blijven wonen terwijl ze toch de benodigde zorg en ondersteuning ontvangen.

In het kader van de uitdagingen waarmee de zorgsector te maken heeft, groeit het belang van technologische oplossingen in de ondersteuning van cliënten en hun zorgverleners binnen VPT.

Het Compaan platform is speciaal ontworpen om de zelfredzaamheid en eigen regie van thuiswonende ouderen te bevorderen, terwijl het tegelijkertijd zorg op afstand mogelijk maakt. Door eenvoudige verbinding met het sociale netwerk en ondersteuning bij dagelijkse taken te bieden, fungeert de Compaan als een waardevol hulpmiddel voor mantelzorgers en zorgverleners. Zij kunnen op afstand zorg verlenen en het welzijn van de cliënten monitoren, wat bijdraagt aan de efficiëntie en effectiviteit van zorg binnen VPT.

We vroegen onze zorgorganisaties naar de inzet van Compaan binnen de VPT:

Inzet Compaan in VPT

Van onze organisaties bieden 22 VPT aan, waarbij het aantal cliënten verschillend is van enkele tot honderden. We zien de inzet van Compaan binnen VPT toenemen. Momenteel zetten 8 zorgorganisaties Compaan in en zijn 12 zorgorganisaties dit van plan. Uit de diverse antwoorden blijkt dat de Compaan bij de meeste organisaties bij alle VPT cliënten wordt ingezet. Specifiek worden de doelgroepen dementie, eenzaamheid, cognitieve stoornis en somatiek genoemd.

Hoe wordt de Compaan ingezet (mogelijkheden en functionaliteiten)?

De Compaan wordt voor verschillende doeleinden ingezet. De voornaamste reden zijn de welzijnsfuncties waarbij het wordt ingezet voor foto, film, spelletjes, kerk, contact met familie, eten en drinken, rouwverwerking en krant. Verder wordt de Compaan ingezet om dagstructuur te bieden m.b.v. de agenda, ondersteuning daginvulling door individuele begeleider en beeldzorg. Daarnaast wordt het ingezet voor medicatie herinneringen, controle bloedsuiker, vitale functies en informatievoorziening. Ook werd door 1 organisatie het bestellen van boodschappen via de Compaan genoemd.

Quote: “De Compaan wordt ingezet om ouderen en cliënten met specifieke behoeften te ondersteunen. Dit kan zijn voor communicatie, agenda en herinneringen, medicatie herinneringen, entertainment, informatievoorziening en zorg op afstand.” 

Welke doelen streven jullie na met de inzet van digitale zorg binnen de VPT?

Vanuit de verschillende zorgorganisaties zijn verschillende doelen benoemd. De belangrijkste doelen zijn het verbeteren en behouden van kwaliteit van leven en het leveren van zorg met kwaliteit. Voor de kwaliteit van leven wordt gestreefd naar het ervaren van meer welzijn door toegang tot entertainment en informatie, het bieden van structuur en sociale interactie. Om de kwaliteit van de zorg te waarborgen wordt gestreefd naar efficiëntere zorgverlening, inclusief afspraken beheer (agenda functie), zorg op afstand en medicatie opvolging en aanvraag. Een ander doel is mensen zo lang mogelijk eigen regie laten houden door zelfstandigheid te bevorderen door ondersteuning bij dagelijkse taken. Ook hier is agendabeheer van belang zodat een cliënt weet wie wanneer komt. Daarnaast werd als doel genoemd dat het in de toekomst zal worden ingezet voor digitale dagbesteding, groepsontbijt en andere inzet personeel (niet gekwalificeerd personeel/ verpleegkundige in verzuim).

Quote: “Met digitale zorg binnen de VPT streven we naar: efficiëntere zorgverlening, inclusief afsprakenbeheer en medicatieopvolging. Bevordering van zelfstandigheid door ondersteuning bij dagelijkse taken. Verbetering van de kwaliteit van leven door toegang tot entertainment en informatie.”

Resultaten digitale zorg in de VPT

Verschillende positieve resultaten worden benoemd zoals het verbeteren van het welzijn, mogelijkheid tot langer zelfstandig thuis wonen, vrijheid voor cliënten, bestellen van boodschappen. Daarnaast zorgt de inzet van digitale zorg in de VPT ervoor dat de beschikbare capaciteit efficiënter wordt ingezet en benut. Dit betekent dat de inzet van zorgverleners optimaal kan worden ingezet. Zorgverleners kunnen extra tijd besteden aan cliënten die fysieke zorg behoeven en cliënten die baat hebben bij digitale ondersteuning kunnen toch de nodige zorg en aandacht ontvangen. Hiernaast wordt het verminderen van zorgmomenten en efficiënter met de tijd omgaan en cliënten worden op afstand begeleid, genoemd. Dit draagt bij aan de verbetering van de algehele zorgkwaliteit binnen de VPT. Echter geven organisaties ook aan dat ze dit nog niet specifiek hebben onderzocht of gemeten en dat in de huidige situatie de cognitieve achteruitgang een grote belemmering is voor het slagen van ondersteuning m.b.v. de Compaan.

Quote: “De inzet van digitale zorg in de VPT beperkt niet alleen de noodzaak voor fysieke bezoeken, maar optimaliseert ook de inzet van zorgverleners. Dit stelt hen in staat om meer tijd te besteden aan cliënten die fysieke zorg behoeven, terwijl cliënten die baat hebben bij digitale ondersteuning toch de nodige zorg en aandacht ontvangen. Hierdoor wordt de beschikbare capaciteit efficiënter benut en draagt het bij aan een verbetering van de algehele zorgkwaliteit binnen de VPT.”

Financiering van digitale zorg binnen de VPT

Hoe pakken jullie de financiering aan? Bijna alle zorgorganisaties geven aan dat er een budget gereserveerd is voor zorgtechnologieën die onderdeel is van de rekenmodule achter het VPT budget/tarief. Dit zorgt ervoor dat er vrijheid ontstaat om verschillende technologieën in te zetten en dat dit vaak financieel uitkomt doordat er minder inzet van personeel nodig is. Een organisatie geeft aan dat er maandelijks een afstemmingsoverleg plaatsvindt met procesmanager, wijkteam digitale zorg en zorgadministratie.

Succesverhalen?

Door zorgorganisaties zijn verschillende succesverhalen gedeeld, zo maakt beeldzorg het mogelijk dat medewerkers efficiënter worden ingezet binnen de VPT door op afstand ondersteuning te bieden aan cliënten. Dit bespaart reistijd, waardoor zorgverleners meer cliënten kunnen bedienen en meer tijd beschikbaar hebben voor directe zorgverlening. Daarnaast deelt een andere organisatie dat steeds meer cliënten binnen de VPT de Compaan meenemen vanuit de wijkverpleging (wat in de rekenmodule wordt meegenomen), dit geeft de cliënten een vertrouwd gevoel. Ook beschrijft een organisatie dat het begeleidingsteam niet in staat was om fysieke begeleiding te geven, dit is gedaan via de Compaan. Dit is door de cliënt en de medewerker als zeer prettig ervaren.

Tips? Bij iedereen proberen, oefenen met gebruik en familie erbij betrekken zodat zij er er voor open staan.

Do’s & don’ts? De juiste installatie (met goed werkende wifi) bevordert het gebruik van de cliënt.

Aan de organisaties die nog bezig zijn met het opzetten van VPT, nemen jullie digitale zorg middels Compaan mee in de planvorming? (bv voor dagstructuur, medicatiecheck, contact, agenda). De meerderheid van de organisaties neemt digitale zorg middels Compaan mee in de planvorming. Hierbij worden de bovenstaande punten genoemd, dagstructuur, medicatiecheck, (sociaal) contact en agenda. Daarnaast gaven organisaties ook leefstijlmonitoring, beeldzorg, welzijn, digitale dagbesteding en cognitieve spelletjes aan. Ook benoemt een organisatie taakdifferentiatie en inzet van een andere deskundigheid. Wel geven twee organisaties aan dat hier nog onderzoek naar nodig is en dat ze in de praktijk ervaren dat het voor mensen die al ver in hun dementie zijn, het lastig is om nieuwe dingen te leren, maar ook dat geldt zeker niet voor iedereen.

Quote: “Ja, nemen we mee in de planning. Compaan kan goed ondersteunen bij agendafuncties, digitale dagbesteding, contact met familie, agendafunctie, cognitieve spelletjes, welzijn en vrijwilligers.”

Wat hopen jullie straks te bereiken met de inzet van digitale zorg met Compaan? Meerdere organisaties benadrukken het belang van het bevorderen van eigen regie voor de cliënt, het bieden van structuur en regelmaat, en het stimuleren van zelfredzaamheid en autonomie om zo lang mogelijk zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen. Daarnaast wordt de noodzaak van het verminderen van fysieke zorg genoemd, zodat meer cliënten kunnen worden bediend met hetzelfde aantal zorgmedewerkers. Tevens wordt taakdifferentiatie en het inzetten van verschillende deskundigheden als relevant beschouwd.

Quote: “Zo prettig en zo lang mogelijk zelfstandig thuis blijven wonen. Welzijn meer op de voorgrond zetten. Eigen regie cliënten stimuleren en soms ook teruggeven. Dagstructuur verbeteren waardoor (fysieke) zorg wordt uitgesteld. Casemanagement gesprekken waar mogelijk op afstand zodat je meer cliënten kunt begeleiden met dementie. Uit onderzoek blijkt dat een Compaan bij mensen met dementie echt effect heeft op de kwaliteit van leven. Hoe vroeger de Compaan wordt ingezet hoe meer resultaat. Ook mensen met cognitieve achteruitgang kunnen dit aangeleerd krijgen. Ik merk dat mensen met dementie die een Compaan hebben, zelfvertrouwen krijgen omdat zij iets nieuws leren ipv inleveren in vaardigheden.”

Daarnaast beschrijft een organisatie dat het gebruik van de Compaan zorgt voor laagdrempelig contact zonder dat er meteen iemand over de vloer komt.

Quote: “We merken dat er binnen VPT mensen zijn die het soms fijn vinden om even laagdrempelig contact te hebben zonder dat er meteen iemand over de vloer komt. Dat kan soms ook stressvol zijn: is het huis wel opgeruimd, ik moet me aangekleed hebben, ik moet koffie aanbieden… We hebben nu bijvoorbeeld een cliënt met wie we, naast de fysieke zorg, dagelijks ‘gewoon ouderwets’ bellen. Compaan zou hier misschien wel een beter alternatief voor kunnen zijn. Tegelijk is hij een beetje zorgmijdend en willen we dat bellen met de Compaan dan wel binnen het team bij de voor hem bekende gezichten beleggen om argwaan te voorkomen.”

Wie gaat de digitale zorg oppakken? Wordt dit belegd bij het bestaande beeldzorgteam? Krijgen anderen nog een rol, zoals casemanagement? Of overleg met huisarts of POH?

De meeste organisaties geven aan dat dit momenteel wordt opgepakt door het beeldzorgteam in samenwerking met het VPT team. Daarnaast wordt benoemd dat casemanagement of de huisarts hier ook een rol in (kunnen) krijgen. Een andere organisatie omschrijft dat het beeldzorgteam waarschijnlijk een support team zorg en technologie wordt samen met een wijkverpleegkundige ‘zorg en technologie’. Een andere organisatie overweegt om de beeldzorg binnen de VPT teams los van de wijk te organiseren.

Quote: “Hier zijn we nog niet over uit. VPT teams zijn echt een andere vorm van zorg en we denken erover om de beeldzorg binnen dit team los van de wijk te regelen. Casemanagement zou hier absoluut een rol bij krijgen, zij zijn al nauw betrokken bij deze teams.”

Daarnaast wordt door een organisatie benoemd dat de kennisdragers zorgtechnologie ism procesbegeleider en het digitale team dit verzorgen. Een ander noemt ook dat de digitale zorg door het digitaal team wordt opgepakt. De specialisten hebben hierbij een eigen account zodat er gesprekken op afstand kunnen worden geleverd.

Quote: “Digitale zorg gaat het digitaal team dat we nu hebben, oppakken. We geven de specialisten (in dit geval casemanagers) zelf een account zodat het dementie team ook casemanagement gesprekken op afstand kan leveren (als er geen VPT is). Zorg wordt door het dig team geleverd. We zijn met huisartsen in overleg om hen ook bij dit proces te betrekken.”

Terugbelverzoek

Heeft u een vraag? Wij zijn telefonisch bereikbaar op 088-1450100. Wilt u liever teruggebeld worden? Laat dan hieronder uw gegevens achter. We nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.