Nieuw: driegesprek! Livio test en is positief

Maart 2023

Extra hulp, advies of support tijdens jouw beeldzorggesprek? Vanaf nu kan je daarvoor een derde persoon uitnodigen! Je kan nu namelijk met z’n drieën een beeldzorggesprek voeren. Dus is het handig om even met de huisarts of specialist te overleggen, familie te betrekken of de casemanager mee te laten luisteren? Laat dan de ‘driegesprek’ functionaliteit door jouw Compaan contactpersoon activeren. Vanuit de Partneromgeving initieer je vervolgens dit gesprek door de 3e persoon een deelnamelink te mailen. Deze functionaliteit werkt zowel op de Compaan tablets als de app. Zorgorganisatie Livio heeft het driegesprek uitvoerig getest. Laat je inspireren door hun toepassingen!

Tijdens een recente test zijn verschillende casussen uitgeprobeerd om te kijken hoe dit in de praktijk werkt en wat de ervaringen zijn van de betrokken partijen. De Livio zorgmedewerkers die deelnamen aan de test waren positief over het uitnodigen van een derde persoon bij het gesprek. Ze zagen veel meerwaarde in de samenwerking met andere disciplines, zoals een diëtist, fysiotherapeut, ggz-begeleider, praktijkondersteuner, specialistisch verpleegkundige, casemanager dementie, huisarts en het Acuut Verpleegkundig Team van Livio. Het uitvoeren van de gesprekken verliep goed en de zorgmedewerkers vonden het prettig om de cliënten op deze manier te kunnen ondersteunen.

Voorbeeld thuisbegeleiding en GGZ behandelaar

Een thuisbegeleider gaf aan, dat door het gesprek via beeldbellen te voeren met een GGZ behandelaar erbij, er meer structuur geboden kon worden aan de cliënt. Het was niet nodig om buiten de cliënt om een gesprek te voeren over de voortgang, waardoor het minder tijd kostte en de cliënt beter betrokken werd bij zijn of haar eigen behandelplan.

Cliënten positief

Ook cliënten waren positief over het driegesprek. Ze vonden het vooral handig dat de mantelzorger betrokken kon worden, zonder dat deze fysiek aanwezig hoefde te zijn. Zo worden kinderen en mantelzorger minder belast. Ook cliënten die nog geen driegesprek hadden gehad met een mantelzorger erbij, gaven aan dat ze dit wel prettig zouden vinden voor de betreffende mantelzorgers.

De derde partij

Vanuit de Partneromgeving nodig je per mail degene uit die je wil toevoegen. De uitgenodigde partij (bijvoorbeeld dus de praktijkondersteuner of mantelzorger) gaf aan dat de mail met de link duidelijk en gemakkelijk te vinden was. Het scheelde veel tijd en moeite om op deze manier te communiceren.

Een mantelzorger die ver weg woonde gaf aan dat ze nu niet een hele dag vrij hoefde te vragen om aanwezig te kunnen zijn. De belasting was daardoor een stuk lager. Nu kon ze tussen haar werk door even apart gaan zitten voor het gesprek.

Conclusie

Livio ziet een grote meerwaarde van het driegesprek. Contact tussen cliënten en zorgmedewerkers van het wijkteam kan gemakkelijk via driegesprek plaatsvinden. Bijvoorbeeld voor het bespreken van wijzigingen, periodieke evaluaties, oefenen, enzovoort. Daarnaast kan er gebruik worden gemaakt van een verpleegkundige achterwacht bij beeldzorg. Dit betekent dat er altijd een verpleegkundige beschikbaar is wanneer nodig, bijvoorbeeld voor een 2e paar ogen, het geven van advies, ondersteuning van andere zorgmedewerkers of het beoordelen van een situatie. Al met al zijn de ervaringen met het 3-weg gesprek positief. Zowel zorgmedewerkers, cliënten als uitgenodigde partijen zien de meerwaarde van het gebruik van deze technologie in de zorg. Het kan bijdragen aan een efficiëntere inzet van beeldzorg.

 

Terugbelverzoek

Heeft u een vraag? Wij zijn telefonisch bereikbaar op 088-1450100. Wilt u liever teruggebeld worden? Laat dan hieronder uw gegevens achter. We nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.